
Zmiana konta w urzędzie skarbowym – jak i kiedy zgłosić zmianę rachunku w urzędzie
Jeżeli zmieniasz numer konta bankowego powinieneś poinformować o jego zmianie niektóre z organów państwowych – jedynym z nich jest urząd skarbowy. W jaki sposób to zrobić? Dlaczego jest to istotne i nie należy o tym zapomnieć? Jak poprawnie wypełnić formularz ZAP-3 służący do aktualizacji numeru rachunku bankowego?
Dlaczego aktualizacja numeru rachunku bankowego w urzędach skarbowych jest taka istotna? Jak nie stracić zwrotu podatku?
Zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby, które nie są przedsiębiorcami, mają obowiązek podania swojego numeru konta bankowego w urzędzie skarbowym. Urzędy wykorzystują ten numer do identyfikacji podatnika i również do przelewu zwrotu nadpłaty podatków np. podatku PIT.
W przypadku zmiany numeru konta bankowego należy pamiętać o poinformowaniu o tym fakcie swojego urzędu skarbowego. Jest to istotne, ponieważ w przypadku braku aktualizacji wszelkie zwroty podatku, mogą trafić na nieaktualne konto bankowe. Należy o tym pamiętać, ponieważ odzyskanie środków, które wpłynęły na zamknięty rachunek bankowy, może trwać dość długo.
Jak podać do urzędu skarbowego nowy numer konta bankowego?
W celu aktualizacji numeru rachunku bankowego przez osoby fizyczne, należy wypełnić formularz ZAP-3. Formularz ten służy do aktualizacji danych podatnika, który jest osobą fizyczną. Druk można znaleźć na rządowej stronie podatki.gov.pl. By móc z niego skorzystać należy:
- Nie prowadzić działalności gospodarczej;
- Nie być podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
- Nie być podatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne;
- Posiadać numer PESEL.
Formularz ZAP-3 należy złożyć w urzędzie zarówno, gdy nie podawało się wcześniej numeru konta bankowego, jak i wtedy gdy chcemy dokonać aktualizacji numeru. Składając formularz aktualizacyjny można również poinformować urząd o rezygnacji ze zwrotu podatku.
Jak poprawnie wypełnić formularz aktualizujący ZAP-3?
Formularz ZAP-3 składa się z dwóch części – A, B, C i D. W części A oznaczamy właściwy urząd skarbowy. Część C to miejsce na podpis, część D jest miejscem na uwagi urzędu skarbowego. Miejsce do zmiany rachunku bankowego znajduje się w części B, która podzielona jest natomiast następująco:
- B1 – oznaczenie identyfikacyjne podatnika,
- B2 – adres podatnika,
- B3 – dane kontaktowe,
- B4 – rachunek osobisty do zwrotu podatku lub nadpłaty.
To właśnie w części B4 należy wpisać zaktualizowany numer do konta bankowego. Co istotne – powinien być to rachunek osobisty, a nie na przykład konto oszczędnościowe. Można podać numer rachunku bankowego, który współdzielimy na przykład z małżonkiem. Istotne jest to, żebyśmy byli faktycznie jego właścicielem lub współwłaścicielem.
Wypełniając formularz ZAP-3 wpisujemy wyłącznie cyfry, z których składa się numer rachunku bankowego – nie rozdzielamy ich odstępami lub myślnikami. Jeśli posiadamy rachunek bankowy w zagranicznym banku w pozycjach 34 i 35 należy wpisać kolejno kraj siedziby banku i numer SWIFT konta. W przypadku, gdy chcemy zlikwidować numer konta bankowego w urzędzie, zaznaczamy pole 38.

Jak złożyć formularz ZAP-3?
Po wypełnieniu ZAP-3 należy pamiętać o złożeniu go we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania urzędzie skarbowym. Są na to 3 sposoby:
- Wypełniony i podpisany formularz można dostarczyć osobiście do swojego urzędu skarbowego;
- Druk można również wysłać pocztą na adres urzędu skarbowego – warto przy tym wybrać list priorytetowy, aby mieć pewność, że formularz dotrze na miejsce;
- ZAP-3 można również wypełnić przez internet w systemie e-Deklaracje. Aby tego dokonać należy jednak posiadać profil zaufany.
ZAP-3 można złożyć w dowolnym okresie roku, za każdym razem gdy zajdzie konieczność aktualizacji swoich danych w urzędzie. Nie ma ustawowo ustalonego terminu składania druku ZAP-3, jak w przypadku formularzy do rozliczania podatku PIT.
Aktualizacja danych w przypadku działalności gospodarczej
Nie tylko osoby fizyczne, ale i każdy przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić zmianę danych dotyczących jego firmy. W celu poinformowania o zmianach, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oraz wspólnicy spółek cywilnych, nie mogą użyć opisanego wyżej formularza ZAP-3. Osoby nie posiadające numeru PESEL oraz przedsiębiorcy posługujący się numerem NIP, w celu aktualizacji numeru konta bankowego powinni wypełnić formularz CEIDG-1. Formularz CEIDG-1 można pobrać ze strony Ministerstwa Gospodarki, za pośrednictwem serwisu biznes.gov.pl lub odebrać wydrukowany bezpośrednio w placówce urzędu skarbowego.
Nowy rachunek bankowy swojej firmy przedsiębiorcy powinni zgłosić w części numer 21 formularza CEIDG-1.
Co istotne, na podstawie przekazanego urzędowi skarbowemu formularza CEIDG-1, zaktualizowany numer konta bankowego, zostanie przekazany również do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy do Głównego Urzędu Statystycznego. Formularz CEIDG-1 ze zaktualizowanym rachunkiem bankowym firmy można złożyć w analogiczny sposób jak formularz ZAP-3. Dostępne opcje to osobiste złożenie druku, wysyłka go poprzez pocztę lub wypełnienie formularza online.
Zmieniałam kiedyś konto w urzędzie i tyle co się przy tym nastresowałam to moje. Nie polecam. Albo po prostu tylko ja miałam z tym tyle problemów..